До усіляких фондів за вказівкою чиновників сплачують мільйони директори ринків, сміттєперевізники. Кого далі влада обкладе «благодійними поборами»?

Чергова сміттєва війна у Тернополі – це лобіювання особистих інтересів, заявляє міський головаТернополя Сергій Надал. Городян ця проблема не зачіпає. Адже сміття у місті вивозять регулярно. А чи це робить ПП "Катруб”, чи інший перевізник - не так важливо, переконаний мер

Не має права вивозити сміття у Тернополі ПП “Катруб” цілком на законних підставах. Адже підприємство не подало документів на так званий конкурс, переконує міський голова Сергій Надал.
Відтак це зробили інші підприємства, які зараз і працюють. Зрештою, хто саме забирає сміття у Тернополі для городян - не так і важливо, вважає мер. Головне, щоб було чисто.
Нагадаємо, причиною заборони працювати в Тернополі керівник підприємства Богдан Буртак вважає те, що ПП “Катруб” відмовилося платити щомісяця 60 тис. грн у “Фонд розвитку села Малашівці”. Про це писала “20 хвилин” за №5 від 10.01.2012. Саме ці гроші, на думку чоловіка, осідають у кишенях працівників міськради. Мер же переконує, що сміттєперевізники жертвують кошти у фонд на благодійних засадах.
Нагадаємо, “Катруб” діє у Тернополі з 2007 року. Підприємство закупило сміттєсортувальну лінію та єдине займалося роздільним збором сміття. А його послуги були найдешевшими у місті. Про те, що у міськраді наново збирають документи від охочих вивозити сміття, “Катруб” не проінформували. Що вже не працює, керівник підприємства дізнався із сайту міськради.
Всі знали, а “Катруб” ні
До того ж, як каже Сергій Надал, ПП “Катруб” користувалося роками контейнерами для роздільного сміття, придбаного за кошти міськради. Тому зараз виставляти претензії, що його викинули з ринку, - нічого.
- Ми з вами безкоштовно робили сортування, ця структура щодня приїздила, забирала готові сортовані пляшки і везла до себе на переробку, - каже міський голова. - За це платять гроші, а ми їм безкоштовно сортували. Міськрада видала їм безкоштовно контейнери, які вони використовували роками, і ні копійки за це не заплатили.
Питання про компенсацію за контейнери міськрада ставила, але це закінчилося нічим, додає мер. Судового позову не було, адже контейнери надали безкоштовно, без угоди.
Чому в міськраді провели черговий конкурс на перевізників сміття, мер пояснює тим, що у місті просто привели збір і вивезення сміття до вимог чинного законодавства.
- Законодавство чітко говорить, що право забирати і вивозити тверді побутові відходи належить лише юридичним особам. Тому приватні підприємці не можуть у цьому брати участі, - каже він. - Ми забрали з ринку підприємців, як це вимагає законодавство. Усі юридичні особи, які подали заявки, необхідний пакет документів, отримали дозволи. Ті, хто не подав, як "Катруб”, відповідно дозволів не отримали.
Можливо, “Катруб” продовжує вивозити сміття, але він працює нелегітимно, додає міський голова.
- Виконком встановив правила збору і вивезення сміття, - каже він. - Якщо була б затверджена схема санітарної очистки міста, а вона може бути затверджена тільки тоді, коли є офіційний полігон для вивезення сміття, тоді оголосять конкурс для перевізників. Але це перспектива через декілька місяців, коли ми отримаємо офіційний полігон. До цього просто оголосили конкурс про подання документів на збір і вивезення сміття. Це дає нам право зробити чинне законодавство, і ми це зробили. Ті, хто подав документи, всі у ньому взяли участь. Коли буде схема очистки міста і буде полігон, “Катруб” знову зможе взяти участь у конкурсі і виграти його. Ніхто цього не заперечує, але на даний момент він не має права вивозити сміття.
На запитання, коли був такий конкурс, мер уточнив, що це не був конкурс. Було оголошено про подання документів тим, хто має намір це робити. На питання, яким чином це оголошували і де можна було побачити інформацію, мер відповів:
- Це вам краще скаже управління ЖКГ, я не зовсім володію ситуацією, - каже він. - Але коли всі подають документи, а “Катруб” один ні - виникає питання: всі знали, а він не знав. Якби не подали два, три, п’ять - міг би бути якийсь задум. А так...

За контейнери не компенсували
Нинішні розмови про ПП “Катруб”, заяви стосовно цього від депутатів облради - це лобіювання особистих бізнес-інтересів, переконаний міський голова.
- Тернополян цікавить, щоб місто було чистим, - каже Сергій Надал. - Сміття є? Немає. Його вивозять вчасно? Так. Все! Хто вивозить - тернополян це найменше цікавить. І за великим рахунком мене як міського голову це найменше цікавить. Мене цікавить, щоб у місті не було сміття, щоб було прибрано. Чи в нас є одна структура, чи друга, чи третя - неважливо.
Із сортуванням сміття у Тернополі нічого не змінилося, це відбувається і зараз, переконує міський голова.
- Ми це робимо самостійно, - каже він. - Контейнери залишаються, адже вони придбані за кошти міськради. Це обійшлося в сотні тисяч гривень для міського бюджету, які ніким не компенсовані. Я розумію, що комусь боляче це втрачати, бо роками заробляв, а тут - обрубали. Але давайте не плутати власні інтереси з інтересами міста.
До речі, тариф на вивезення одного кубометра сміття - 22 грн 20 коп. Ця ціна єдина для всіх, додає Сергій Надал.
- Не може бути комусь більше, а комусь менше, - каже він. - Раніше була різниця в цінах до 40%, в одних дешевше, в інших дорожче. Зараз ми встановили одну ціну для всіх на базі середньої діючої ціни.
Внески у фонд – благодійні
Мер також пояснив і механізм роботи громадської організації “Фонд розвитку села Малашівці”. Він стверджує, що вже цього року кожен житель села справді отримав допомогу з фонду.
- Щороку піднімається питання Малашівців, - каже він. - Хтось це ініціює, розпалює, комусь це цікаво. Проблема начебто в тому, що місто використовує село, і люди страждають через вивіз сміття. Хоча за великим рахунком це під знаком питання, хто більше страждає - Малашівці чи інші села. Адже полігон розташований поза Малашівцями. Щоб зняти цю напругу, ми запропонували модель створення громадської організації. Минулого року міськрада витратила 700 тис. грн на допомогу селу. Чому ми маємо витрачати кошти з міського бюджету? Ми запропонували: нехай ті, хто працює на ринку вивезення сміття, поділяться своїми прибутками і потратять гроші на той полігон.
Тож у міськраді запропонували створити громадську організацію “Фонд розвитку Малашівців”, продовжує мер. І перевізники сміття, які на цьому заробляють, перераховують свої пожертви на розвиток села.
- Поки немає постійного полігону - це оптимальна модель, - каже пан Надал. - Головне, що такий механізм забезпечує те, що в місті нема проблем зі сміттям. Як би хто не хотів піднімати цю проблему, жителі Малашівців вже отримали допомогу. Кожен під розписку. Люди задоволені. Питання зняте.
Кожен житель Малашівців справді отримав по 1000 грн на оздоровлення з фонду, підтвердив у попередній публікації  “20 хвилин” сільський голова Степан Юрик.